dinsdag 9 juni 2015

Calvijns ideeën

In deze blogpost zal ik enkele van Calvijns ideeën en standpunten beschrijven, namelijk zijn ideeën over: de speculatieve theologie; het gebed; het avondmaal; de vrouw; de drie sola’s en dubbele predestinatie.

Speculatieve theologie

Calvijn stond kritisch tegenover de speculatieve theologie, het meer willen weten dan God in de Schrift geopenbaard heeft. Calvijn waarschuwt voor tegen deze nieuwsgierigheid.
Waar hij zich mee bezig wil houden is niet de vraag wat God is, maar hoe God tegenover ons staat. Hij geeft als reden dat hij zich niet bezig wil houden met een God die niets met ons van doen heeft.

In zijn verkiezingsleer benadrukt Calvijn dat je in een labyrint belandt waar je niet uit kan komen als je de redenen achter Gods handelen zoekt. God heeft een vrije wil. Hij hoeft zich aan geen enkele wet te houden, omdat Gods wil de belangrijkste wet is.

Dit betekent ook dat Calvijn niet in discussie wil gaan over de late verschijning van Christus. Je kan niet weten waarom God ervoor heeft gekozen om Zijn zoon pas op dat moment naar de mensen te sturen en je moet er ook niet over speculeren, omdat God het niet heeft geopenbaard in de Schrift.
Ook wil Calvijn geen speculaties horen over waarom de verzoening juist nodig is door Christus. God heeft daar in zijn vrije wil voor gekozen.[1]

Het gebed

Calvijn zegt over het gebed dat het een vertrouwelijk gesprek met God is. Wel waarschuwt hij dat dit gesprek eerbiedwaardig en bescheiden moet zijn. We moeten niet onze wensen (votis) overdrijven en meer verwachten dan God ons toestaat. Calvijn is van mening dat in het gebed onze harten en zielen moeten worden uitgestort voor God.

De vraag die Calvijn dan kreeg is: waarom zouden wij bidden als God onze noden toch al kent? Calvijn zegt dat God het gebed niet zozeer voor zichzelf, maar voor ons heeft bevolen.[2]
Het avondmaal

Calvijn schrijft in zijn ‘Korte verhandelingen over het heilig avondmaal van onze Heer Jezus Christus’ dat wij ‘deelgenoot worden van het eigen wezen van het lichaam en het bloed des Heren’[3] bij de toediening van het sacrament. Hoe dit precies gebeurt kan hij niet precies omschrijven. Wel weet hij dat dit te maken heeft met de bovennatuurlijke kracht van God, die werkt wanneer ‘wij onze harten opwaarts in de hemel verheffen’[4]. De Heilige Geest is de band van deze gemeenschap.
Wel gelooft Calvijn (net als Luther) er niet in dat de hostie verandert in het lichaam van Christus en het wijn in Zijn bloed. Het blijft brood en wat over is mag weggegooid worden. Dit is tegenstellig aan de ideeën omtrent de eucharistie in de Rooms-katholieke Kerk.[5]

De vrouw

Calvijn heeft nooit een studie gericht aan de plaats van de vrouw, maar zijn visie is te achterhalen uit stukken uit de Institutio, commentaren, preken en brieven.
Het belangrijkste begrip is ‘ondergeschiktheid’. Vrouwen zijn aan mannen onderworpen, zowel binnen als buiten het huwelijk. Dit heeft God in de schepping al gezegd. De man is eerder geschapen en de vrouw is een hulp voor hem. Dit schreef hij in zijn commentaar op Genesis 2.
Toch is er in die tekst nog geen sprake van onderworpenheid, al spreekt Calvijn daar wel over. Het Hebreeuwse woord voor ‘hulp’ heeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de betekenis van het woord in het Nederlands, niet het aspect van ondergeschiktheid in zich, maar duidt op gelijkwaardigheid.[6] Hieruit is op te merken dat Calvijn vanuit Paulus’ standpunt Genesis 2 heeft gelezen.
Wel staat duidelijk in de Schrift dat de man over de vrouw heerst na de zondeval. Dit heeft Calvijn als een bevestiging van zijn standpunt gezien.
Vrouwen mogen naar zijn idee geen openbare functies bekleden, ook niet binnen de Kerk. Een vrouw mag in een kerkvergadering niet spreken.
Toch klopt dit niet altijd in de Bijbel, kijk maar naar Priscilla, Febe en Deborah. Calvijn vindt dat God gebruik kan maken van vrouwen in noodsituaties, om mannen te straffen of binnen de huiselijke sfeer. Dit zijn echter uitzonderingen.
In zijn Commentaar op 1 Timotheüs 2,11 zegt Calvijn: ‘Gods orde wordt niet verstoord door de werken die Hij zelf buiten die orde om doet.
Ook vindt Calvijn dat een vrouw geen les mag geven want: ‘Als zij leert, dan staat zij boven alle vrouwen.’ (Commentaar op 1 Korinte 14,34) Er zijn geen uitspraken van Calvijn gevonden die voor vrouwen in het ambt zijn.
Wel legt hij niet alleen de nadruk op de ondergeschiktheid van vrouwen. Tegenover God zijn man en vrouw naar zijn idee gelijk. Man en vrouw zijn allebei naar het beeld van God geschapen en beide delen ze in Zijn genade en in Christus’ heil.
Man en vrouw zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zij kunnen niet zonder elkaar en moeten ‘een band van onderlinge hulp en vriendschap behouden’. (Commentaar op 1 Korinte 11,11)
Dit geldt vooral in het huwelijk, waarin man en vrouw gelijke rechten en plichten hebben. Ook geldt dit op seksueel gebied. Een man en een vrouw mogen scheiden als één van de twee overspel heeft gepleegd.[7]

Sola’s

Calvijn heeft het over drie sola’s: sola fide, sola gratia en sola scriptura.

Sola fide:
Sola fide is Latijn voor ‘alleen door geloof’. Calvijn was van mening dat je alleen door je geloof zondeloos werd voor God. Dit begrip komt uit de belangrijkste doctrine van Luther en is gebaseerd op de brief van Paulus aan de Romeinen.
Het houdt in dat je niet gerechtvaardigd kunt worden door goede daden (zoals gedacht wordt in de katholieke Kerk) maar alleen door je geloof.[8]

Sola gratia:
Sola gratia is Latijn voor ‘alleen door genade’.
Sinds de zondeval zijn alle mensen zondig en verdienen zij het niet naar de hemel te gaan. Omdat God van de mensen houdt, ondanks het feit dat zij zondig zijn, heeft Hij zijn zoon naar de aarde gestuurd om te sterven voor de zonden van de mens.
De genade houdt in dat ieder die Jezus als accepteert als zijn/haar redder, naar de hemel mag.

Genade komt rechtstreeks van God bij ons. Genade krijgen behoeft geen sacramenten noch bemiddeling van een clerus. Dit begrip valt vooral de biecht van de zonden in de katholieke Kerk aan.[9]

Sola scriptura:
Sola scriptura is Latijn voor ‘alleen door de schrift’.
Dit begrip houdt in dat de Bijbel het enige Woord van God is en dat de Bijbel voor iedereen toegankelijk moet zijn. Dit betekent verkrijgbaar, leesbaar en interpreteerbaar. Dit gaat ook in tegen het standpunt van de katholieke Kerk dat alleen de Paus en de bisschoppen het magisterium (de autoriteit van de religieuze leer) mag bezitten en  de Heilige Apostolische Traditie bewaken.[10]




Dubbele predestinatie

Predestinatie, ook wel voorbeschikking, is een religieus begrip en houdt in: Gods besluit tot schepping en het onderhoudt van Zijn schepping; de bestemming van elk individu en de uitverkiezing door God.
Luther beschreef enkelvoudige predestinatie, waarin God alleen mensen uitverkiest. Hij maakt hierin geen afzonderlijk besluit over de andere mensen.
Calvijn, echter, geloofde in dubbele predestinatie. Hierin verkiest God enerzijds mensen uit en verwerpt het anderzijds de rest van de mensen. Dit bepaalt Hij van tevoren.
Door deze verwerping noemde Calvijn dit idee een decretum horribile (huiveringwekkend besluit).
In deze uitverkiezing geeft God de uitverkorenen het geloof en de Heilige Geest. Door de invloed van de Heilige Geest gaan deze uitverkorenen steeds meer op Jezus lijken (steeds minder zonden begaan)
Het idee van predestinatie of voorbeschikking leidde tot lijdelijkheid of hypercalvinisme. Mensen gingen geloven dat zij zich niet aan de regels van de Schrift hoefden te houden, omdat het toch al voorbeschikt was of zij naar de hemel zouden gaan of niet. Calvijn was tegen de lijdelijkheid en leerde een sober en vroom leven en spoorde mensen aan hard te werken.[11]  




[1] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[2] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[3] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[4] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[5] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[6] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[7] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[8] (Vijf sola's, 2015)
[9] (Vijf sola's, 2015)
[10] (Vijf sola's, 2015)
[11] (Predestinatie, 2015)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten