dinsdag 9 juni 2015

Waarin verschilden Calvijns standpunten en ideeën met die van Luther?

Maarten Luther werd in Eisleben geboren op 10 november 1483. Daar stierf hij ook op 18 februari 1546. Hij was één van de grootste reformatoren.[1] Ook al in hun tijd werden Luther en Calvijn gezien als de eerste en tweede man van de reformatie.[2]
Hun theologie kwam op veel punten overeen. Calvijn heeft zelfs inspiratie geput uit de ideeën van Luther.
Ondanks het feit dat ze elkaar nooit ontmoet hebben, hebben ze via via wel aan elkaar laten weten hoe ze over elkaar dachten. Ze stonden beiden sympathiek en met groot respect tegenover elkaar.[3]
In deze blogpost zal ik de verschillen tussen de standpunten van Calvijn en Luther uitleggen.

(dubbele) predestinatie

Luther en Calvijn leerden aanvankelijk de dubbele predestinatie. Dit begrip houdt in dat God voor de geboorte bepaalt wie gelovig wordt en zalig wordt, maar ook wie niet.
In de jaren 1520 deed Luther dit in zijn bestrijding van de leer van de vrije wil. Later kwam hij hier echter nauwelijks op terug. Door de invloed van zijn leerling Philipp Melanchthon is dit dogma verdwenen uit de lutherse theologie.[4]
In plaats daarvan koos Luther voor de predestinatieleer. Deze houdt in dat God het lot van mensen voorbeschikt. Hierin verwerpt Hij echter geen mensen. Daarnaast leert de predestinatieleer over Gods schepping en het onderhoudt van Zijn schepping door Hem. Bij het lot van de mensen hoort de voorbeschikking, die ook terugkomt in de dubbele predestinatie, maar dit is niet het enige wat er gezegd wordt over het lot van de mensen.[5]
Het verschil ligt in het deel van het boek ‘Romeinen’ in de Bijbel waarop zij de nadruk leggen.
Luther legt de nadruk op Romeinen 1,16 en Calvijn op Romeinen 8.[6] [7]


Opstand vorst

Een belangrijk verschil tussen Calvijn en Luther is ook het idee dat je tegen de vorst in opstand mag komen.
Calvijn zegt al in de eerste versie van zijn Institutio dat je niet tegen je vorst in opstand mag komen, omdat dit door God is ingesteld. Als je in opstand komt tegen je vorst sta je God in de weg om in te grijpen.
Wel geloven Luther en Calvijn beide dat God de zogenaamde ‘viri heroici’ heeft verwekt, die de roeping hebben om tot verzet te komen.
Het verschil tussen Calvijn en Luther in deze kwestie is echter dat Calvijn zijn hoop vestigt op hoge standen binnen het koninkrijk. Zij hebben volgens Calvijn de plicht om het misbruik van de macht van de heerser te weren.
Tegelijk preekt Calvijn in de jaren tussen 1550 en 1562 voor de plicht van alle christenen om ongehoorzaam te zijn aan een vorst die regeert volgens goddeloze wetten. [8]
Calvijn zegt ook dat hij het niet eens is met de uitspraak: ‘cuius regio eius religio’ (in wiens gebied diens godsdienst).
Luther gelooft zoals eerder genoemd wel in de viri heroici, maar gaaat niet verder dan dat.
God heeft namelijk ingesteld dat je gehoorzaam moet zijn aan je vorst en niet tegen hem in opstand mag komen.[9]

Avondmaal

Rooms-katholieken geloven dat ze letterlijk het lichaam van Christus eten wanneer zij het brood eten tijdens de eucharistie. Calvijn en Luther verwierpen beiden dit idee, maar zij verschilden wel met elkaar betreffende Christus’ aanwezigheid tijdens het Heilig Avondmaal.
Luther was van mening dat Jezus wel aanwezig is tijdens de viering van het Heilig Avondmaal. Calvijn was het hier niet mee eens en zei dat het avondmaal enkel een herdenkenis van Jezus is. Hij is hier zelf niet bij aanwezig.
In zijn laatste versie van de Institutio schrijft Calvijn echter wel dat je tijdens het avondmaal deelt van de substantie van Christus.[10]



[1] (Hillerbrand, 2014)
[2] (Armstrong, 2013)
[3] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[4] (Predestinatie, 2015)
[5] (Predestinatie, 2015)
[6] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[7] Zie bijlage voor de volledige tekst
[8] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[9] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)
[10] (Balke, Klok, & van 't Spijker, Johannes Calvijn: zijn leven, zijn werk, 2008)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten