dinsdag 9 juni 2015

Inleiding op de blog

Ik ben niet religieus opgevoed en ik weet niet veel over religie. Nadat ik op school met het christendom bezig was geweest, is er een nieuwe wereld voor me open gegaan.
Ik wil daarom deze blog (gebaseerd op mijn essay over Calvijn voor geschiedenis) schrijven over Calvijn. Ik heb juist voor Calvijn gekozen in plaats van voor Luther, omdat Calvijn een veel mysterieuzer persoon is dan Luther. Luther was een open persoonlijkheid. Calvijn wordt vaak als een saai persoon gezien, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat Calvijn een interessant en briljant persoon was. Met dit essay (deze blog) wil ik dat bewijzen.

In dit werkstuk (deze blog) schrijf ik dus over Calvijn. Ik zal de hoofdvraag: ‘was Calvijn een revolutionair of een reactionair?’ beantwoorden. Dit is een interessante vraag, omdat hier voor- en tegenargumenten voor te geven zijn. Ik zal ook voor- en tegenargumenten geven en mijn keuze beargumenteren.
Ook beschrijf ik in deze blog Calvijns leven, werken en ideeën en het verschil tussen Calvijn en Luther en tussen Calvijn en Erasmus. Verder beantwoord ik de vraag: wat was de invloed van Calvijn in de Nederlanden?


Dit waren deelonderwerpen van mijn essay, maar ik maak juist deze blog om hierop door te gaan omdat ik het een boeiend onderwerp vond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten